UA-155751214-1 Blog – My blog by Liban yusuf UA-155751214-1

Logg del 1:

Den tredje delen av digital markedsføring er nå over. Dette er det første emnet vi har hatt under en pandemi. Selv om vi har møtt på noen vanskeligheter har dette emnet lært oss ferdigheter som vi kan benytte oss av, innen digital markedsføring. Emnet her lært oss hvordan vi kan komme sammen som en gruppe, og hvordan vi kan benytte oss av OKR. Oppgaven vi fikk tildelt ba oss om å loggføre prosessen vi gikk gjennom for å nå sluttresultatet. I denne delen av loggen tar vi for oss de ulike fasene vi gikk gjennom for å opprette nettbutikken.

FASE 1 : Planlegging

Dette er hverken noe jeg eller gruppen min har vært en del av. Dette er første gangen gruppen min har jobbet på å opprette en nettbutikk. Det nærmeste vi har kommet fram til å opprette noe digitalt var blogg oppgavene våres. Oppgaven tok for seg at vi skulle opprette en velfungerende nettbutikk, og aller helst tiltrekke oss kunder føltes spennende. Vi måtte komme sammen som en gruppe og bestemme oss for hva vi skal selge, og hvem vi skal selge til. For å finne inspirasjon, valgte vi å se på brisenshop. Vi begynte å drøfte fordelene og ulempene ved å ha en slik nettside, etter en uke bestemte vi oss for å selge klær.

Bakgrunnen for valget vårt har ikke det vært det letteste vi har kommet borti, men vi alle ble fort enige da vi foreslo å selge klær sammen. Vi er tre unge mennesker som er veldig opptatt av dagens trender og siste nytt innenfor mote. Vi følger ofte med hva som tiltrekker ungdommen og ser hvordan de kler seg i dag. Vi valgte å komme med navnet stay wavey, slik vi kom på navnet var at vi hadde våre ulike stiler og tenkte hvordan vi kunne blande disse sammen og få en litt unik tone på navnet. Vi var veldig usikre i starten på hva vi skulle selge, men vi som er unge vet hva som trender hos ungdommen og vet at klær er noe som alltid vil selge. Vi er også glad i klær og mote og føler vi kan gi ungdommen en smakebit av våre særegne produkter. Kunsten med å lage klær er større enn det man kan tenke, så vi ville lage noe som kan passe for enhver person. Vi vil ikke bare rette klærne våre mot en målgruppe, men alle store og små kan også ta nytte av klærne våre. Merket vårt er ganske simpelt og er ikke så høylytt som man kan tro, og derfor synes vi det er passelig at hvem som helst kan gå med produktene våre.

OKR

OKR står for Objektives og Key Resultat og hensikten med dette er å ta strategien ut i organisasjonen til å både navigere og realisere både langsiktige og kortsiktige mål samtidig sikre kontinuerlig drift og holde fokus på de viktigste aktivitetene. Dette verktøyet bidrar til å forbedre internkommunikasjon i selskaper ved at alle mål gjøres tilgjengelig for alle andre i organisasjonen. Vår foreleser Karl Philip har skrevet en oversiktlig tekst om OKR, hvor han spesielt har konkretisert fire relevante grunner til å bruke OKR i en bedrift. 

Han konkluderer med at OKR bidrar til at alle ansatte i bedriften får en oversikt over hva som er viktig, fordi kun det viktigste blir tatt med i en OKR “analyse”. OKR skal være så konkret og oversiktlig som mulig. De ansatte i bedriften får en oversikt over hva som foregår internt. Denne involveringen av de ansatte bidrar til at motivasjonen øker og at veien mot måloppnåelsen blir enklere og kortere. Siden alle jobber i samme retning. Bedriften får en oversikt over hvordan de ligger an i prosessen for måloppnåelsen. Denne oversikten får de ved å holde ca. 4 møter årlig, der de gjennomgår målet, hva de har oppnådd så langt og fremskrittene de har gjort. De viktigste målene i bedriften får førsteprioritet, fordi målene blir belyst og satt i høyt fokus. Dette hjelper mot å ikke bruke unødvendige ressurser på mål som ikke er viktige. 

Du har muligheten til å lese mer om OKR i blogg oppgaven til https://www.nordmankostofani.no/

Objektive: Opprette en brukervennlig og fullt fungerende nettbutikk med fokus på å tilegne kompetanse om hvordan oppnå høy trafikk på nettsiden samtidig som skal føre til salg og epostmarkedsføring. I tillegg som vi tilegner oss kompetansen til å bruke Google Analytics til å analysere trafikken. 

– KR1: Få 300 besøkende på nettsiden i løpet av eksamenstiden. (7/10)

– KR2: Få 300 følgere på sosiale medier innen 1. juni. (5/10)

– KR3: Få 40 abonnementer før endt eksamensperiode. (5/10)

FASE 2 : Gjennomføring

Produktutvikling, domene, design og SoMe

  • Produktutvikling

For å kunne starte med produktutviklingen, trengte vi å koble printful med shopify. Fra der var det bare å starte med design som kunne matche nettbutikken vår. Vi valgte med å studere kjente designere, etter noe par dager la vi merke til at alle designene var simple. Noe som førte oss til konseptet ¨Simple is best” når det gjelder design av produktene.

  • Vi startet fra null.

De sier at tre hjerner er bedre enn en, men oppbygging av en nettbutikk første uken var noe som førte til en kollisjon. Alle hadde forskjellige meninger når det gjaldt design av nettbutikken, noe som førte til at vi trengte en uke eller mer. Vi valgte til slutt å legge ideene våres sammen, og se fra våres forskjellige planer.

  • Sosiale media

Selv om det tok oss tid til å starte opp nettsiden, valgte vi å bruke Instagram story funksjonen, slik at vi kan engasjere våres potensielle kunder. Vi prøver å skape et nettverk der informasjon kan bevege seg flytende.

Et bilde som inneholder datamaskin

Automatisk generert beskrivelse
  • E-postmarkedsføring

For å kunne nå ut til våre kunder valgte vi å bruke markedsføringsplatformen mailchimp. Mailchimp gir oss muligheten til å sende ut nyhetsbrev med rabattkoder, nyheter og informasjon til våre abonnenter. Det viktigste for oss er kunne kommunisere med kunder.

Et bilde som inneholder skjermbilde, overvåke, datamaskin, bærbar PC

Automatisk generert beskrivelse

Slik så vårt første nyhetsbrev ut:

  • Kundeservice

For oss er kundeservice den avdelingen vi holder fokus på. Vi vil at kundene våre skal få en god opplevelse når de handler hos oss. Dermed skal vi sørge for at alle skal bli behandlet slik enhver ville blitt behandlet. Det siste vi vil skal oppstå er dårlig omtale og negative anmeldelser som kan være vanskelig å bli kvitt.

Hva er ‘organiske’ VS betalte søke?


De fleste store søkemotorer viser en kombinasjon av organiske og betalte søkeresultater når du svarer på brukernes spørsmål. Det organiske er hovedresultatene “Nett resultater” eller noe lignende. Betalte oppføringer vises separat på søkeresultatsider og generelt sett opp som “Sponset” resultater.

De organiske søkeresultatene som returneres av en søkemotor for et gitt søkeord genereres gjennom intrikate rangering beregninger som bestemmer den relative relevansen til nettsidene som er oppført i søkemotorens indeks i forhold til de angitte nøkkelordene sammen med en rekke andre faktorer. Disse organiske resultatene er den “sanne” utgangen av beregningene som omfatter en søkemotors rangerings algoritme. En høy organisk rangering av søkemotorer kan bare oppnås gjennom effektiv søkemotoroptimalisering (SEO). Noen ganger rangeres visse nettsteder automatisk høyt for veldig spesielle, ikke-konkurrerende søkeord. Betalt annonsering i søkemotorer tilbyr et alternativ eller følgesvenn til å plassere et nettsted for organiske oppføringer av søkemotorer. Mest betalt annonsering av søkemotorer er bygget rundt det såkalte PPC-konseptet. Enkelt sagt, lar PPC annonsører (dvs. nettsted / bedriftseiere) by på topp rangeringen for et gitt søkeord. Annonsøren som legger høyest bud, er sikret topp rangeringen for det søkeordet til han / hun er overbydd. Det nest høyeste budet er sikret nummer 2-rangeringen; det tredje høyeste budet krever tredje plassering osv. Hvis du er villig til å betale for det – og kanskje til og med engasjere deg i å by med andre annonsører – kan PPC være et lokkende alternativ. Mange store e-virksomheter er avhengige av en kombinasjon av betalt reklame og målrettet SEO.

Både SEO og PPC er avgjørende for å få og opprettholde denne online synligheten. Fordelene og ulempene med hver kanal er forskjellige, og med det blir de vanligvis behandlet som separate enheter med sitt eget sett med individuelle mål og KPI-er.

SEO

Fordeler :

  • Organisk trafikk er ‘gratis’, noe som betyr at SEO kan gi en høyere avkastning enn PPC
  • Organiske oppføringer blir ofte sett på som mer troverdige og pålitelige enn annonser

Ulemper:

  • SEO er en langsiktig investering og det kan ta måneder å se resultater
  • Man vet ikke alle rangerings faktorene og algoritmene endres, noe som betyr at man kan miste organisk synlighet.

PPC

Fordeler:

  • Vi kan få synlighet for nøkkelord øyeblikkelig
  • Vi kan justere bud for å treffe mer relevante målgrupper

Ulemper:

  • Krever konstant investering. Så snart vi slutter å betale for annonser synker synligheten
  • Noen søkere stoler ikke på, og ignorerer derfor sponsede annonser
Organic vs Paid Search Results

Organisk søketrafikk er på mange måter den “beste” trafikken som du kan få til nettstedet ditt. Hvis du kan rangere høyt i søkemotorer etter populære søkeord, kan du ofte fortsette å få trafikk til nettstedet ditt i flere år uten anstrengelser. Trafikken vil komme til nettstedet ditt, hver time hver dag hvert år, selv når du sover eller er på ferie. Hvis du har annonser eller selger produkter på nettstedet ditt, kan den jevnlige strømmen av organisk søketrafikk bli en kilde til passiv inntekt.

KILDER:

https://www.webfx.com/internet-marketing/organic-search-vs-paid-search.html

https://www.acquisio.com/blog/agency/difference-between-organic-paid-search/

https://support.google.com/google-ads/answer/3097241?hl=en

https://www.brightedge.com/blog/organic-paid-search-together-integration

Hva er inbound markedsføring?

Enkelt sagt er inbound marketing en måte å trekke folk til virksomheten din på, i stedet for å stole på reklamert gifter eller PR for å presse potensielle kunder mot det. Dette gjøres vanligvis gjennom publisering og optimalisering av ekstremt engasjerende  og nisje-innhold  på nettstedet ditt.

En sentral fordel med en inngående markedsførings tilnærming er at det ikke innebærer store annonserings kostnader for å få folk til et nettsted. Dette gjør det attraktivt for oppstart eller små bedrifter som mangler store markedsførings budsjetter. Husk imidlertid at selv om de kanskje ikke krever mye kapital for å starte, kan inngående markedsføringskampanjer være veldig ressurskrevende. Det krever veldig mye arbeid å lage den typen sterkt innhold som trengs for inbound marketing. Men gjort riktig, fungerer teknikken bra. Så la oss se på de viktigste trinnene som er involvert i å lage en vellykket inbound marketingkampanje.

Inbound vs outbound?

Hva er  Outbound Marketing?

Utgående markedsføring, også referert til som “push” markedsføring, bruker taktikker som får en melding til et stort antall mennesker i et forsøk på å selge. Print, TV, reklame og sosiale medier-annonsering. Andre metoder blir sendt til et stort publikum av mennesker (mange, eller de fleste, som kanskje ikke engang leter etter markedsførerens produkt). Det er en enveis samtale som vanligvis fokuserer på produktet og grunnene til at publikum skal kjøpe det.

  • forskjellen

Det store problemet med tradisjonell markedsføring er at for å være passende for det største antallet mennesker, må meldingen være veldig generell. Med andre ord er det umulig med tradisjonell markedsførings taktikk å være relevant for en rekke spesifikke behov og utfordringer.

Tanken bak en inbound markedsføring er å lage og distribuere relevant og verdifullt innhold som kundene ønsker. Det nyttige innholdet trekker besøkende mot nettstedet ditt, bringer dem nærmere merkevaren din, engasjerer dem og gjør dem om til kunder så vel som lojale følgere. I motsetning til utgående markedsføring inkluderer tradisjonelle tilnærminger, som direktemelding, telefonsamtaler, radioannonser, TV-annonser, messer og telemarketing.

Kilder:

https://www.responsepoint.com/the-difference-between-inbound-and-outbound-marketing/

growth hacking / vekst hacking

Hva er en veksthacker?


En veksthacker er noen som bruker kreative og rimelige strategier for å hjelpe bedrifter med å skaffe seg og beholde kunder. Noen ganger kalles veksthackere også vekstmarkedsførere, men veksthakkere er ikke bare markedsførere. Alle som er involvert i et produkt eller en tjeneste, inkludert produktledere og ingeniører, kan være en veksthacker.

Veksthakkere har en tendens til å være obsessive, nysgjerrige og analytiske: Veksthacker fokuserer utelukkende på strategier relatert til å vokse virksomheten. De antyder, prioriterer og tester innovative vekststrategier. De analyserer og tester for å se hva som fungerer. Den ideelle veksthacker vet hvordan man kan sette vekstprioriteringer, identifisere kanaler for kundetilgang, måle suksess og skalere vekst.

Hvordan starte med veksthacking


Slik kan et selskap komme i gang med veksthacking. Først av alt, lag ditt produkt og test for å sikre at folk vil ha det, og er villige til å betale for det. Dette vil hjelpe deg med å samle inn data, slik at du forstår de viktigste kjøperspersonligheter og kan målrette vekstmarkedsføringstaktikker deretter.

 

HVORDAN BRUKTE AIRBNB VEKSTHACK?

 

Craigslist veksthack

 I oppstartsfasen , alle som brukte  Airbnb kunne kryssliste på Craigslist med ett klikk, Airbnb hjalp ved å fylle ut alle Craigslists-skjemaer med en ‘bot.’ Hacken krevde noe teknisk gnarl for å utføre, men det var perfekt for dette tidlige stadiet. Teamet så også ut til å lete etter alle lister over fritidseiendommer som er oppført på Craigslist, og e-postet eierne til liste også på Airbnb. 

 

kilder:

https://www.quora.com/How-does-Airbnb-use-growth-hacking

https://blog.hubstaff.com/growth-hacking-strategy-examples/

Trekkraft vs Vekst

Stort sett går en oppstart gjennom tre faser av å vokse.

1. Trekkraft
2. Overgang
3. Vekst

Målene, beregningene, kanalene, fokusen, teamstrukturen, alt utvikler seg og endres når du beveger deg gjennom disse tre fasene. Å vite hvor du er på denne veien hjelper deg å forstå hva du bør bruke tiden din på. Å fokusere på riktig taktikk til rett tid hjelper deg med å bevege deg gjennom denne banen effektivt og vellykket. Jeg kommer til å ta noen veldig brede streker for å hjelpe deg med å forstå forskjellene i hver fase, men forstå at dette kan variere avhengig av type virksomhet.

traction vs growth.png

Trekkfrasen er der flere oppstarter er.

Mål
Det eneste målet bør være å finne produktmarked som passer blant noen målgrupper. En del av dette er å forstå hvor stort publikumssegmentet er for å sikre at du kan bygge en overbevisende virksomhet.

Metric
Rett og enkelt bør øynene være på oppbevaring. Hvis produktet ditt ikke beholder brukere, er det ikke noe poeng i å vokse toppen av trakten. Her er oppbevaringssignalene du bør se etter.

Volum
Det primære målet er å bare slå på kranen og få en jevn / jevn strøm av brukere som kommer inn inngangsdøren. Du kan ikke kjøre eksperimenter eller forstå at produkt / marked passer uten minimalt volum. Ressursene dine er svært begrensede på dette stadiet. Så ressurser brukt på å øke volumet forbi det nivået du trenger for å forstå produkt / markedstilpasning, er ressurser som kan brukes til å forstå oppbevaring. Det er bortkastet.

kanaler
Prøv noen få for å finne den stødige strømmen, men når du først har funnet en som gir det strømfokuset i. Administrering av flere kanaler skaper overhead. Med begrensede ressurser vil du holde overhead på et minimum. Unngå å ta en “hagle-tilnærming” og dabb / dabbing i en haug med kanaler på en gang. Gå gjennom tankeprosessen for å velge 2 – 3 kanaler som dine ledende hypoteser.

optimalisering
Fokuser på store makrooptimaliseringer. Prøv store endringer i meldinger, brukerflyt, målgruppe, etc. Ikke bli fanget i fellen med å fokusere på mikrooptimaliseringer som knappfarger, ordtilpasninger, etc. Det er absolutt tilfeller der små tweaks har ført til store resultater. Men de er mer outlier snarere enn regelen. Store endringer vil føre til stor innsikt.

Team
Du bør ha en person som leder vekst (sannsynligvis en grunnlegger) som tenker på det 80% + av tiden sin. Den personen trenger sannsynligvis deltidsstøtte fra en utvikler og / eller en designer.

Overgang

Overgangsfasen er som de klossete tenårene. Det kommer til å være noen voksesmerter. Men det er her du begynner å legge grunnlaget for et team, verktøy og prosess for å virkelig sveve på vekst.

Mål
Det viktigste målet i trekkfasen er å identifisere, definere og forstå vekstspakene for bedriften din. Hvis for eksempel suksessmetrikken din er DAU, må du avdekke variablene i produktet og markedsføringen din som fører til en økning i DAUene.

Metric
Den primære beregningen for å starte sporing er vekstraten enten ukentlig eller månedlig. Veksthastigheten din vil være din ledestjerne herfra og ut. En del av det er å begynne å ta hensyn til CPA og LTV. Du skal endelig ha nok data til å ha en anelse om hva din LTV er. Tilbakebetalingstiden din bør sannsynligvis være mindre enn tre måneder, ellers har du kontantstrømproblemer på dette stadiet.

Volum
Nå er det på tide å begynne å skru opp kranen. Men vær forsiktig og vær nøye med oppbevaring når du slår opp kranen. Du kan oppleve at oppbevaring ikke holder når du øker volumet.

kanaler
Nå er ikke tiden for å diversifisere. Nå er det på tide å fokusere. Identifiser den kanalen som har mest takrom og doble ned. Flere kanaler skaper overhead. Du vil minimere det overhead når du bygger ut vekstteamet og prosessen.

Dette rådet kan høres ut intuitivt. Målet akkurat nå er vekstraten. Den raskeste måten å øke veksttakten er å utvide på noe som allerede fungerer (til du har mettet kanalen) i stedet for å prøve nye kanaler som du ikke vet noe om.

De fleste store selskaper får uansett 80% av veksten fra en kanal. Zynga -> Facebook, LinkedIn / Facebook -> Virality (via e-post), Instagram -> Virality (via deling), Hubspot -> Content Marketing, TripAdvisor -> Search. Trenger jeg å fortsette?

optimalisering
I overgangsfasen er det typisk store makrooptimaliseringer som fremdeles må gjøres. Men når du går fra overgangsfasen til vekststadiet vil mikrooptimaliseringer komme i fokus.

Team
I overgangsfasen bør du begynne å bygge ut et dedikert vekstteam. Dette involverer typisk en vekstleder. Enten en statsminister eller VP for vekst. Støtteteamet varierer avhengig av din virksomhet og kanaler, men vil vanligvis bestå av en utvikler og designer på et minimum. Mulige tilleggsressurser kan være en dataforsker og kanalspesifikke ressurser (dvs. en innholdsmarkedsfører / skribent hvis du driver med markedsføring av innhold).

Vekst

La oss gjøre dette!

Mål
Enkelt sagt er målet “opp og til høyre.” Fokuser på vekstspakene dine for å finpusse og sveise dem opp.

Hvis analogien for trekkraft og overgang var en kran, er analogien for vekstfasen en brannslange. Skru opp volumet så mye du kan.

kanaler
Som nevnt tidligere, får de fleste selskaper 80% + av veksten fra en enkelt kanal. Så mye av tiden din i vekststadiet vil fremdeles bli brukt på en primær kanal. Men noen få ting skjer i vekststadiet. For det første, din vekstprosess skal nynne som en maskin. To, bør du ha mer kapital og teamressurser tilgjengelig. Tre, kan det hende du begynner å mette kjernekanalen din. På dette tidspunktet er det på tide å diversifisere kanalene dine.

optimalisering
Micro. På dette tidspunktet vet du sannsynligvis de store tingene som fungerer for publikum. Så dette er tiden for å fokusere på mikrooptimaliseringer. Små endringer over en veldig stor base kan gi meningsfulle resultater.

Team
Vekststadiet er der teamet ditt begynner å virkelig utvide. Det består vanligvis av en vekstleder, flere vekst PM, med hver PM som leder et team av utviklere, design, data og kanalspesifikt talent.

OKR (Objectives and Key Results)

Hva er en OKR?

OKR (Objectives and Key Results) er en enkel styrings- og planleggingsmetode som hjelper organisasjoner med å definere og oppnå sine mål. Det er et rammeverk som hjelper deg med å oppnå oppgaver på kortest mulig tid ved å koordinere teamene og deres ledere til en retning for å oppnå sine mål.

Hvordan ble det til? Denne rammen har sin opprinnelse fra 1970-tallet. Men det ble promotert av John Doerr i løpet av hans tid på Google. Det var ikke før ideen spredte seg gjennom Silicon Valley at store selskaper som LinkedIn, Twitter og Spotify startet etter samme metode. OKR var ikke bare ment for at teknologiselskaper skulle omfavne, men mange selskaper som Walmart, Target og The Guardian har også fulgt etter.

Hvordan lage OKR-er?

Et mål forteller deg hvor du skal dra. Et sentralt resultat vil fortelle deg om du er der eller ikke. OKR er vanligvis laget kvartalsvis. Selv om det ikke er noen begrensning i å lage dem årlig eller ukentlig, er det en god praksis å få dem laget kvartalsvis. Et mål skal beskrive hva du vil oppnå og med målbare resultater. Avhengig av organisasjonens størrelse, kan du gjøre 3-5 mål. Det er ikke tilrådelig å gjøre mer enn fem mål ettersom det blir vanskelig å styre dem. Hvert mål har sine nøkkel resultater. De hjelper til med å måle fremdriften for målet, ettersom de er kvantifiserbare som til slutt leder hvor bra du klarer deg. Så for hvert tredje mål, bør det være tre viktige resultater med hvert mål. For å lage en OKR, må du analysere og vurdere alle oppgavene med høy prioritet i løpet av et kvartal. Når du har planlagt hva du vil oppnå, som er den objektive delen, må du finne de viktigste resultatene, som i utgangspunktet består av hvordan du skal få det til. Det er kjernen i OKR. OKR må scores på en skala fra 0-100%. Alt rundt 30% er dårlig, 70% er bra og 100% er bra, da du var i stand til å fullføre målet ditt. Når en OKR er fullført, må du få tilbakemelding fra teamene og se om det var noe du måtte ha gått glipp av eller om noen OKR ble ignorert. Dette er viktig for å forbedre oss for å oppnå målene i neste kvartal.

Hva er fordelene med å ha OKR-er?

OKR har en smidig tilnærming ettersom du har kortere livssyklus, rom for å tilpasse seg skiftende behov, lytte til tilbakemeldinger og kontinuerlig forbedre. I et nøtteskall fremmer OKR enkelhet. Den fjerner alle komplikasjonene og fokuserer på hva som nøyaktig må gjøres og hvordan det må gjøres. Selv om det ikke er noen enkel måte å tilpasse OKR da hvert selskap har sin egen måte å tilpasse det på. De justerer den for å passe selskapets behov og lager dermed forskjellige versjoner av den. Det holder kundens behov først og sikrer at virksomheter holder seg i rute i denne svært konkurransedyktige verden.

Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Doerr

https://www.dig2100.no/okr-det-perfekte-verktoy-for-suksess/
https://weekdone.com/resources/objectives-key-results
https://medium.com/sprintconsulting/okr-ny-m%C3%A5lstyring-setter-fart-og-fokus-i-dnb-4ad12b599d51

https://www.whatmatters.com/faqs/okr-meaning-definition-example/

https://rework.withgoogle.com/guides/set-goals-with-okrs/steps/introduction/

https://www.cio.com/article/3302036/okr-objectives-and-key-results-defined.html

En utvidet Sammendrag For Ledelsen (E- Varehandel)

21.04.2020 startet vi opp med den tredje modulen av Digital Markedsføring, emnet  modulen E-Varehandel. Forelesningen skulle gå ut på introduksjon av kurset og de ulike punktene vi skulle gå gjennom i kurset. gjennom forelesningen fikk vi vite om Basecamp som er en kommunikasjonskanal som er motsetning til e-post. Der alt starter uorganisert og du hele tiden må styre kaoset, holder Basecamp-prosjekter alt organisert som standard. Ting er alltid der du forventer, og det er åpenbart hvor du skal legge ting. Dette var noe vi skulle bruke i kurset. Der etter fikk vi tips og råd om hvordan vi kunne “overleve” og hva vi trenger, for å kunne komme nå målet man er ute etter. I denne tredje modulen av digital markedsføring skal vi kunne starte opp vår egen nettbutikk, hente inn data og kunne bruke ORK, som er er mål som vi mål rapporter ukentlig slik at foreleseren  Karl Philip Lund får med seg prosessen vi går gjennom for starte opp nettbutikken. Ulempen med vår tredje modulen av Digital Markedsføring er at det foregår under Corona – viruset noe som har ført til at de to siste emnene vært sammenfallende.

Brisen

brisen. - Community | Facebook

Under forelesningen møtte vi på Ola Bjørnes Olsen og Marius Schaffaerer, som er tidligere studenter fra Høyskolen Kristiania. Gjesteforeleserene snakket om hvordan de startet opp deres nettbutikk www.brisenshop.no som er en et jovialt og avslappet klesmerke med fokus på ukomplisert design. Merket ble startet av tre kompiser i 2019. Brisen er for alle og derfor er alle deres produkter laget for kvinner, menn, unge og gamle. Størrelsesguide er vedlagt på de fleste av deres produkter. De snakket om hvordan de startet opp til hvor de er nå, og hvordan de følgte ORK-målene.

De forklarte også de ulike taktikkene de brukte for å påvirke potensielle kunder til å ta en titt på siden, og produktene deres. De generte inn leads og brukte infuensere til å markedsføre produktet deres.

OKR – Objective & Key Results

Hva er OKR?

OKR (Objectives and Key Results) er et målsystem for å skape innretting rundt målbare mål. Godt definerte OKR forener alle bak de samme målene. De gir fokus slik at alle kan bruke tiden sin på ting som betyr mest. De minner oss stadig om vi er i komfortsonen eller strekkesonen, og nikker oss mot å strekke oss selv og dermed vokse som et team.

  • Mål og sentrale resultater

OKR står for Mål og nøkkelresultater. Disse to elementene er kjernen i dette målsettingssystemet. Og de skal alltid gå sammen, dette er fordi de er komplementære til hverandre.

Et mål er et kvalitativt og tidsbundet mål som gir en visjon. Det må være inspirerende og bli godkjent av hvert teammedlem. Så hvert teammedlem er på samme oppdraget. Et godt eksempel kan være “Launch a Awesome MVP “

Men det er ikke nok å definere en kvalitativ visjon. Alle har en annen forståelse av “kjempebra”, “MVP” og til og med “lansering”. Derfor trenger vi nøkkelresultater som er komplementær. Sentrale resultater er noen få kvantitative indikatorer som forklarer hva målet egentlig betyr. De trenger å være så objektive (i motsetning til det subjektive) som mulig. Så hvert teammedlem er på samme retning. Noen gode eksempler er:

En nettapplikasjon som brukes av minst 100 aktive brukere daglig. Brukere kan skrive mikroinnlegg, følge nye venner, lese innlegg fra vennene sine og legge inn innlegg på nytt. Lastetiden til vennenes innleggsliste er mindre enn 100 ms. Etter at OKR er definert og enige av hvert teammedlem, trenger vi et par andre ting for å hjelpe oss med å utføre OKR-brønnen.1

  • Plan

Planer er handlingsrike oppgaver som kan bidra til minst ett nøkkelresultat når du er ferdig. Inspirerende mål og sentrale resultater kan ikke oppnås av sine egne. Så vi trenger et veikart som kan føre oss til vår visjon. Noen gode eksempler er:

  1. Sett opp et produksjonsmiljø før 2019-12-31.
  2. Design, utvikle og distribuer hjemmesiden før 2020-01-10.
  3. Kjøp annonsekampanje på Twitter for vår nye nettside

Legg merke til at planer kanskje eller ikke kan bidra til et nøkkelresultat. Hypotesen bak å kjøpe en Twitter-annonsekampanje er at den kan bidra til å tiltrekke seg aktive brukere. Hvis vi synes det ikke fungerer som forventet, må vi se etter en annen måte.

  • Grunnlinje

Grunnlinje er noen resultater som vi trenger å holde og se etter. Vi bør gjøre noen avveininger når vi prøver å oppnå et nøkkelresultat. Grunnlinje er her for å hjelpe oss med å gjøre disse avveiningene, eller i det minste advare oss hvis vi gjør feil avveining. Noen gode eksempler er:

Den totale kostnaden må være lavere enn 10 000 kr . (så vi vil ikke bruke ubegrensede penger på annonser for å tiltrekke aktive brukere.)

Vennens innleggsliste må vise alle de siste innleggene fra hver venn. (så vi vil ikke kutte lastetiden på denne siden ved å vise en ufullstendig liste eller til og med ikke vise noen innlegg i det hele tatt.)

  • Framtid

Framtid er det vi trenger å diskutere. Kanskje vi må fokusere på lastehastigheten først, og utsette litt ny funksjonsutvikling til fremtiden. Så Framtid fungerer som etterslep og kan gjennomgås når neste OKR-syklus begynner.

Hvorfor trenger vi OKR?

Som det ble nevnt kort over, er hovedhensikten med å definere OKRs å skape justering rundt målbare mål. Og som du kanskje ser, bidrar hver byggeblokk av OKR til dette formålet på en annen måte. Mål og nøkkelresultater definerer tydelig retning og muliggjør en kontinuerlig fremdriftskontroll. Oppdragene er inspirerende og avtalt på forhånd. Mål er ikke lenger tvetydige fordi de alle er målbare nøkkelresultater.

Alle kan ha den samme forståelsen av fremgangen så langt. Hvis antallet daglige aktive brukere øker mer, kommer vi nærmere en vellykket lansering. Hvis tallet i stedet går ned, kan vi gå gjennom antagelser, hypotese, planer eller handlinger for å se om det er andre ting vi kan gjøre. Planer er definert og utført av OKR frigjør både ledere og styrer fra mikrohåndtering. Ledere vet mer om ting på høyere nivå som strategier, oppdrag og visjoner. Så de kan fokusere på hvilke resultater et team trenger å oppnå ved å definere bedre OKR-er. Ledere vet mer om lavere nivåer (men ikke mindre viktige) ting som teknologier, implementeringer og begrensninger. Så de kan komme med planer som samsvarer mest med virkeligheten. Disse planene kan til og med være mer effektive eller kreative enn det ledere kan forestille seg.

Forhåpentligvis kan dette korte sammendraget av OKR hjelpe deg med å forstå dette målsystemet bedre.

Kilder :

https://www.dig2100.no/okr-det-perfekte-verktoy-for-suksess/
https://weekdone.com/resources/objectives-key-results
https://medium.com/sprintconsulting/okr-ny-m%C3%A5lstyring-setter-fart-og-fokus-i-dnb-4ad12b599d51

 

IKEA l FNs bærekraft

Til min mappevurdering for sosial kommunikasjon, har jeg valgt å skrive om Ikea. Målet mitt for denne blogg innlegget er å skrive om FNs bærekraft. Målet jeg skal fordype meg i er, Ansvarlig forbruk og produksjon.

12. Ansvarlig forbruk og produksjon

Dette FNs målet går ut på bærekraftig forbruk og bærekraftig produksjon av produkter og tjenester. Målet forutsetter at organisasjoner skal klare å gjøre større ting med mindre bruk av ressurser.

Ikea er en organisasjon som har høyt fokus på avfallsreduksjon og er svært opptatt av resirkulering, når de produserer sine produkter. Ikea prøver å transformeres om til en sirkulær organisasjon, og oppnå klima positivitet rundt om i verden. Ikea er opptatt av å regenerere ressurser, og beskytte det økosystemet som er i verden. Ikea har ambisjoner om å bruke 100% fornybare, og resirkulerte materialer til å produsere produktene sine innen 2030. 

For Ikea handler materialvalg om å ta ansvarlige beslutninger. Når de ikke kan bruke fornybare ressurser, prøver de å bruke resirkulerte eller resirkulerbare ressurser. De prøver å gjør alt de kan for å holde prisene lave og kvaliteten høy. Men det dreier seg ikke bare om materialene. Det handler også om mennesker, produksjon og transport. Og det er alltid rom for forbedring. De samarbeider med andre og utfordrer ikea selv, og målet er å sikre langsiktig tilgang til bærekraftige råmaterialer og endre måten bransjen jobber på.

Les videre for å få vite mer om Ikea og hvordan materialene de bruker.

Tre

Bilderesultater for tre ike

Tre er et av materialene IKEA bruker mest av, siden det både er svært holdbart og blir vakrere for hver generasjon. Skog er imidlertid en ressurs som er sårbar overfor ytre påkjenninger. Alt tre Ikea bruker, utvinnes i henhold til IKEAs skogbruksstandard IWAY, som forbyr oss å bruke tre fra verneverdig skog eller områder der det pågår skogbruksrelaterte konflikter.

Siden det er så store, har Ikeabåde mulighet til og ansvar for å beskytte skogene i verden. Innen 2020 skal alt trevirket i Ikea være sertifisert av FSC® (Forestry Stewardship Council) eller hentet fra resirkulerte kilder. FSC-standarden bidrar til å beskytte både økosystemer og folks levebrød.

Siden 2017 har alt trevirke som de kjøper inn fra land som tidligere har hatt utfordringer i forbindelse med skogforvaltning, kommet fra mer bærekraftige kilder.

IKEA bruker trevirke på smarte måter

En snekker med øreklokker på har hauger av treplater rundt seg mens han sager tre med en maskin på en fabrikk.

Å utrette mye med lite er en del av IKEAs kultur, og de utnytter alltid ressurser effektivt. Alt trevirke blir skåret og formet på en måte som hindrer unødvendig avfall fra produksjonsprosessen, men uten at det går ut over kvalitet og holdbarhet. Ikea ser hele tiden etter nye og smarte måter å designe og lage møblene våre på, slik at kundene får et best mulig produkt som påvirker miljøet minst mulig.

Plast

Det langsiktige målet er å bruke bare resirkulert og/eller fornybar plast. De fleste plasttyper er oljebaserte, noe som betyr at de kommer fra en ikke-fornybar kilde. Derfor vil de alltid bruke så mye resirkulert eller fornybar plast i produktene våre som mulig. I dag kommer om lag en tredjedel av plastproduktene våre fra resirkulerte og/eller fornybare kilder.

PET-, PE- og PP-plast er de plasttypene vi bruker mest i produktene våre. Alle tre overholder de strengeste lovene og sikkerhetsstandardene.

PET-, PE- og PP-plast er de plasttypene de bruker mest, og alle overholder de strengeste lovene og sikkerhetsstandardene. Vi stiller strenge og detaljerte krav til bruk av kjemikalier og andre stoffer i produksjonen, slik at vi kan være sikre på at produktene er trygge og miljøvennlige.

Avfall/resirkulert materiale

Ikea bruker alltid resirkulerte materialer når de kan, og jobber gjerne med resirkulert tre, plast, papir og metall – for å nevne noe. Ikea skiller mellom avfall og resirkulert materiale; avfall er rester fra annen produksjon, mens resirkulert materiale kommer fra gamle produkter.

Det handler ikke bare om gjenbruk, men om måten de tenker og utvikler produkter på. Målet er å utforme produkter som kan gjenvinnes etter endt brukstid, slik at det blir mindre avfall. Derfor er Ikea hele tiden på jakt etter nye måter å bruke avfall og resirkulert materiale på, slik at det kan bli til nyttige og pene produkter til hjemmet, som KUNGSBACKA kjøkkenfronter

Målet er null avfall

IKEA har bestemt seg for å eliminere alt avfall fra virksomheten vår og bli energiuavhengige innen 2020. Dette er ingen liten oppgave, men sammen med leverandører, samarbeidspartnere og kunder har Ikea målet innen rekkevidde. IKEA jobber også med leverandører og samarbeidspartnere i hele forsyningskjeden for å produsere og distribuere produktene våre på en mest mulig effektiv måte. Dette omfatter å minimalisere avfallet i verdikjeden og gjøre det til en ressurs ved å bruke det til å lage nye produkter.

IKEA tenker grundig gjennom måten de jobber på – fra hvordan de velger materialer til hvordan de designer, produserer, transporterer og selger produktene våre, og hva som skjer med dem når levetiden deres er over.

Ikea leter alltid etter nye måter å bruke fornyede og resirkulerte ressurser som materialer på. Ikea endrer produksjonen av eksisterende produkter for å gjøre dem mer bærekraftige, og de prøver å lage produkter som kundene våre kan gjenbruke, reparere, montere på nytt og resirkulere. I tillegg prøver Ikea alltid å spare så mye energi som mulig i virksomhetene våre.

Gamle materialer, nye overflater

Ikea liker ikke å kaste ting. De mener at avfall er en ressurs, og prøver hele tiden å bruke enda mer resirkulert materiale i produktene våre. Derfor har de laget REINSVOLL garderobedører. Dørene er laget av gjenvunnet tre foliert med plast fra resirkulerte plastflasker. Dermed trengs ikke noe nytt tre eller mer plast laget av olje. Og selv om REINSVOLL er et bærekraftig valg, er ikke kvaliteten og designen dårligere eller prisen høyere.

Kilder

.Les mer om avfall/resirkulert materiale

https://www.ikea.com/no/no/this-is-ikea/sustainable-everyday/tre-et-materiale-med-mange-kvaliteter-pub7d894da1

https://www.ikea.com/no/no/

GOOGLE POWER SEARCH

Hva er Google Power Search?

Google Power Search er et online kurs som mennesker kan gjennomføre, for å kunne bruke søkemotoren på en mer effektiv måte. Kurset beskriver hvordan Google sin søkemotor fungerer i praksis. Kurset er delt inn i 6 deler der det fremkommer undertemaer med videoer og spørsmål. I dette innlegget vil jeg dele noen av tingene jeg lærte som virker interessant. 

Hvordan optimalisere dine Google-søk

  1. Bilde søk 

Alle mennesker har brukt google enn eller annen gang, til å søke etter bilder til ulike formål. Google har store data når det gjelder ulike bilder. Flere ganger når man søker på Google, så hender det at det bildet du var ute etter ikke dukker frem. Ved å ta i bruk «verktøy»funksjonen så kan man filtrere søket etter kriterier, for å kunne finne frem enklere frem til det bildet du er ute etter. Ved å trykke på verktøy knappen så kan man designe søket slik du vil ha det. For eksempel jeg skal søke etter ballonger, men jeg skal filtrere søket sånn at jeg kan bare få frem lilla ballonger.

3. Site calling
Med hjelp av denne operatøren kan du finne resultater publisert av den nettsiden du ønsker. La oss si at du skal finne ut noe om fjellras, og du vil bare ha artikler publisert av VG. Ved å skrive inn: fjellras side:vg:no, vil du bare få opp artikler som VG har skrevet om fjellras. Denne er en fin funksjon å bruke dersom du ønsker å finne helt spesifikk hva en en nettside sier om noe. Det er altså en god måte å kvalitetssikre informasjon, spesielt om du leter etter noe seriøst.

2. Utelate uønskede resultater

Du har sikkert opplevd å søke et ord på Google, men det dukker opp mange forskjellige unødvendige lenker opp. Fordi søkemotoren kan oppfatte ordet på mange forskjellige måter. Da kan man ta i bruk funksjoner som ekskluderer enkelte ord fra et søkeresultat. For eksempel så kan man søke opp oppskrifter på salater, men man liker ikke oliven på salaten. Så kan man skrive et minustegn foran ordet oliven. Man kan søke sånn (salat –oliven). Hvis man tar i bruk denne funksjonen, så slipper man å få opp oppskrifter på salater som inneholder oliven.

4. Ta vekk uønskede ord

Den neste funksjonen vi skal se på er hvordan du kan fjerne ord du ikke ønsker i ditt søkeresultat. Du skal søke etter ordet «Napoleon», men du ønsker ikke resultater som handler om Napoleon Bonaparte. Ved å skrive Napoleon Bonaparte i søkefeltet vil du få færre resultater og resultater som nødvendigvis ikke handler om hærføreren Napoleon Bonaparte. Så ved å sette et minustegn foran et ord, dukker det ikke opp i dine resultater.

5. Søk ved hjelp av bilde 

En veldig praktisk funksjon er tilgjengelig på Google sin søkemotor, hvor man kan søke seg frem til noe ved hjelp av et bilde. Dette brukes ofte hvis man lurer på hvor ett bilde er tatt fra, eller innhentet. Ved å laste opp bildet direkte på nettleseren så kan man spore bildets opphav. 

REFLEKSJONSNOTAT I DEL 1 AV DIGITAL MARKEDSFØRING

ved starten av tredje semester, har vi snakket om  temaer som omhandler hvordan dagens marked endrer seg. Ved hjelp av kurset har jeg også fått en bedre tilnærming for hvordan jeg skal nå fram til  markedet ved hjelp av forretningsmodeller, slik at man starter fra et godt utgangspunkt og bygge seg videre oppover. Det er utenkelig hva vi mennesker kan få til med teknologien i dag, og hvordan teknologi har blitt en del av hverdagene våres. Gjennom kurset har jeg forstått at hvor stort tema kunstig intelligens er, og hvordan det blir brukt i markedet . Dette er jo nesten overalt, men jeg innså ikke det nærmere før jeg tok kurset. Dette syntes jeg var veldig artig å lære. Slik jeg ser det for meg tror jeg dette har stor betydning for samfunnet på den måten at AI vil ta over mye av markedet og jobbene våre, samtidig har vi digitale plattformer som kommer til å ta makten over hvordan vi kjøper og selger, og bør derfor unytte disse mens vi kan, for alt vi vet kan årene fremover se ut til å være digitalisert.

I forelesingen snakket vi om alle de ulike måtene AI blir brukt på noen gode

eksempler var.

  • E-postfiltrering: E-posttjenester bruker kunstig intelligens for
    å filtrere innkommende e-postmeldinger. Brukere kan trene spam filtrene sine
    ved å merke e-postmeldinger som “spam”.
  • Personalisering: Internett-tjenester
    bruker kunstig intelligens for å tilpasse opplevelsen din. Tjenester, som
    Amazon eller Netflix, “lærer” fra tidligere kjøp og kjøp av andre
    brukere for å anbefale relevant innhold for deg.
  • Talegjenkjenning: Applikasjoner bruker kunstig intelligens for å optimalisere tale gjenkjenning funksjoner. Eksempler inkluderer intelligente personlige assistenter, f.eks. Amazons “Alexa” eller Apples “Siri”.

Det har vært svært lærerikt, og jeg har fått en bedre innsikt i hvordan aktører opererer i den digitale verden ved bruken av AI, og hvilke fordeler man kan tilegne seg ved å ta i bruk AI

filterbobler og ekkokammer var også interessante temaer jeg har fått bedre innsikt på. Fra hvordan Blokkeringer lagrer informasjon om transaksjoner som dato, klokkeslett og penger for det siste kjøpet ditt til hvordan en filterboble oppstår ved en algoritme på en nettside som sorterer informasjon en bruker søker etter, basert på informasjon om brukeren.

foreleser Arne Krokan forklart at denne teknologien kommer til å forandre arbeidslivet vårt. Det var også interessant  når han snakket om  digitale plattformer, der vi fikk opplyst at disse plattformene kommer til å ta makten over kjøp og salg. I helheten av kurset har hatt en  stor betydning for meg og ledet meg til hvordan den digitale verden funker -også hvordan jeg holde på hvordan Betydningen dette har for samfunnet er at de må tilpasse seg endingene som oppstår underveis, og finne nyte måter og håndtere disse for å kunne overleve i samfunnet.